DSCF1320_edited.jpg
DSCF1216_edited.jpg
DSCF1227.JPG
Mindfulness

Mindfulness is bewustzijnstraining. Als mens zijn we geneigd ons vast te klampen aan wat we als positief ervaren en uit te willen sluiten wat we negatief vinden. Allebei pogingen die gedoemd zijn te mislukken en uiteindelijk tot lichamelijke en geestelijke verkramping leiden. Mindfulness ontwikkelen is leren leven met wat er is - fijn en niet fijn - gewoon omdat ze nou eenmaal beiden deel uitmaken van het bestaan. Hiermee vergroot je zowel je kwaliteit van leven, als je vermogen tot zelfzorg en -compassie.

Mindfulness Based Stress Reduction is in de late jaren ‘70 van de vorige eeuw ontstaan. Grondlegger was onder meer Jon-Kabat-Zinn; directeur van een gerenommeerde Stress Reduction Clinic verbonden aan de universiteit van Massachusetts. Het klassieke programma bestaat uit 8 bijeenkomsten die bijdragen tot een vorm van zelfzorg die zichzelf in de praktijk inmiddels volop heeft bewezen heeft en is onderbouwd met een schat aan wetenschappelijk bewijs.

 

De thema’s zijn als volgt:

 

1 De automatische piloot – hierbij ontdek je hoe wat gemak lijkt op termijn zeker ook ongemak veroorzaakt;

2 Helder waarnemen – gedachten zijn geen feiten – dit toont aan hoe wat je denkt meer invloed heeft dan terecht wanneer je je beseft hoe subjectief gedachten zijn;

3 Van doen naar zijn – maakt bespreekbaar dat waar nietsdoen een leven lang ontmoedigd is, blijkt het een sleutel te zijn naar levenskracht en levensgeluk;

4 Erbij blijven – stimuleert je om het leven te accepteren zoals het is, ook als het onprettig is;

5 Stress beantwoorden in plaats van erop te reageren – sterkt je in je vermogen om ook onder druk te reageren met meer rust, inzicht en wijsheid;

6 Communicatie – deze bijeenkomst helpt je te verkennen, herkennen en erkennen welke patronen je parten spelen in interactie met derden;

7 Leven en werk in balans – deze sessie laat je zien hoe stress je tijdbesteding wellicht in de greep heeft en wat je kunt doen om ruimte te scheppen in de chaos van alledag;

8 De achtste week duurt de rest van je leven – hier spreken we over hoe je scherp kunt en wilt scherp blijven op wat je in een mindfulnesstraining geleerd hebt.

Prijzen kunnen afwijken voor activiteiten die op andere locaties en/of via andere aanbieders plaatsvinden. Voor individuele trajecten op maat wordt een gedetailleerd voorstel uitgewerkt dat alle trajectonderdelen duidelijk benoemt, beschrijft en becijfert. Voor elke behoefte, doelstelling en budget zijn concrete mogelijkheden beschikbaar.  

Prijzen

 

Groepstraining

Mindfulness Based Stress Reduction

(8 keer 2,5 uur les en een stiltedag)

 

€400,= inclusief 21 % BTW

 

Individuele training

Mindfulness Based Cognitive Therapy

(8 keer 2 uur les)

€800,= inclusief 21 % BTW

©2020 Praktijk Heiligenberg

 

De algemene voorwaarden van Praktijk Heiligenberg kun je opvragen via marjoleine@praktijkheiligenberg.nl

 

All photos ©2020 nonfiction mediahouse; all rights reserved, re-publishing outside this website probited